مجله آنلاین مگ باز
خودتان

چگونه احساس بهتری در مورد خودتان داشته باشید؟

در پانزده سال گذشته، با استفاده از روش های مختلف روانشناسی، بیماران را درمان کرده ام. در این سال ها دریافته ام که یکی از عالی ترین و موفق ترین تمرینات آموزشی برای کمک به افراد، برقراری ارتباط مجدد آن ها با احساسات خودشان است. چنان که هر بار کسی را متقاعد کرده ام که این تمرین را انجام دهد اثرات چشمگیر و فوق العاده اش را در وجود او می بینم؛ اما پیش از بیان این تمرین دوست دارم نکته ای را با شما مطرح کنم؛ فراموش نکنید که انجام دادن این فعالیت به هیچ وجه کار سختی نیست. شما فقط باید به خودتان و توانایی هایتان اعتقاد و باور داشته باشید؛ همچنین مطمئن باشید که انجام دادن این کار برایتان مفید خواهد بود و تلاش هایتان به نتیجه ای فوق العاده خواهند رسید.

و اما این تمرین چیست؟

دفترچه، سررسید یا حتی یک برگ کاغذ سفید بردارید و آن را در جایی نزدیک خودتان بگذارید. سپس هر شب قبل از خواب سه مورد از کارهای دوست داشتنی روزتان را یادداشت کنید. صبح روز بعد، قبل از بیرون آمدن از رختخواب این لیست را مرور کنید و این تمرین را به مدت سی روز انجام دهید. موارد نوشته شده شما لازم نیست حتماً کارهایی بزرگ و فوق العاده باشند؛ برای مثال، می توانید بنویسید: «من امروز از باز نگهداشتن در ورودی برای همکارم حس خوبی داشتیم.» یا «امروز برای ماندن در ترافیک سنگین عصبانی نشدم و توانستم آرامشم را حفظ کنم. از این مورد خوشم آمد.» یا «من از تلاش هایم برای انجام دادن این تمرین خوشحالم، هرچند از نتیجه آن مطمئن نیستم.»

انجام دادن این فعالیت برای افراد مبتلا به افسردگی بسیار مفید است؛ زیرا آن ها احساس می کنند چیزهای زیادی درباره خودشان وجود دارد که دوستش ندارند و این نکته بسیار مهم است؛ زیرا بنا به تحقیقات، افراد افسرده بیش از حد به نکات منفی مربوط به خود توجه دارند و مدام آنها را پیش خودشان مرور می کنند؛ بدین معنی که اگر یک بار اتفاقی منفی برای آنها رخ دهد، تمایل دارند آن را بارها و بارها در ذهنشان تکرار کتتد و به شدت آن را زیر ذره بین قضاوت قرار می دهند؛ همچنین به سختی توجه شان را به سمت چیزهای دیگر معطوف می کنند. در واقع، افراد افسرده بخش مهمی از زمانشان را صرف فکر کردن درباره موارد ناخوشایند وجود خود می کنند؛ در نتیجه در چرخه ای معیوب گرفتار می شوند.

هر چه بیشتر به موضوعی خاص فکر کنید. دهن شما بیشتر الگو و باوری عمیق از آن می سازد؛ زیرا ذهن مدام در حال جستجو و غربال کردن محیط اطرافتان است تا اموری را مطابق با ذهنیات شما بیابد. فرد افسرده ای را درنظر بگیرید که می خواهد به مهمانی برود. در این مهمانی، شاید او ده بار از دیگران تعریف و تمجید بشنود؛ اما در آن میان، یک نفر به پیراهن او اشاره کند و بگوید: «چقدر جالب است!» بعد او به خانه برمی گردد و مدام ذهنش را روی این پیام مبهم متمرکز می کند تا سرانجام آن را به جریان فکری منفی ای شبیه به این تیدیل می کند: «مگر پیراهنم چه مشکلی داشت؟ احتمالا در آن خیلی مسخره به نظر می رسیدم. شرط می بندم همه فکر می کردند من بی سلیقه هستم و افکار قدیمی ای دارم. جرا من این شکلی ام؟ چرا نمی توانیم هیج کاری را درست انجام دهیم؟ این خیلی ناراحت کننده است.»

برای رهاشدن از قید تفکرات منفی و تبدیل کردن آنها به تفکرات مثبت یا خنثی به توجه و تمرکز نیاز داریم و در عین حال، انجام دادن این کار بسیار ساده است. تمرین «نوشتن کارهای دوست داشتنی زندگی تان» به شما کمک می کند برای رهایی از قیدوبند جریان تفکرات منفی قوی و توانمند باشید.

با انجام دادن این تمرین، هر روز بیشتر و بیشتر روی صفات مثبت خودتان تمرکز خواهید کرد. در نتیجه رفتار، کلمات و منظور دیگران را بیشتر بر اساس همین موضوع تفسیر می کنید و کمتر احساس می کنید که آن ها در حال مسخره کردن شما هستند. در حقیقت، با پرورش تفکر مثبت گرایی، شما بیشتر تعریف و تمجید خواهید شنید و بدین ترتیب به مرور برای خودتان ارزش بیشتری قائل می شوید.

حس خوب خودتان

اما فراموش نکنید که خودتان را گول نزنید

چگونگی انجام دادن این تمرین و فقط خوب یاد گرفتن آن کافی نیست؛ همانطور که یاد گرفتن نحوه استفاده از تردمیلی شما را به تناسب اندام نمی رساند باید به طور مداوم استفاده کنید؛ بنابراین فقط دانستنی ها کمکی به شما نمی کنند؛ پس باید این تمرین را به طور مداوم انجام دهید. اگر می خواهید حال خوبی داشته باشید و حسن بهتری به خودتان پیدا کنید، از همین امروز شروع کنید و از آن استفاده نمایید.

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.