مجله آنلاین مگ باز
عقب ماندن از زندگی

چگونه از عقب افتادن در قافله زندگی جلوگیری کنیم؟

ترس از قافله جا ماندن اختلالی در انسان‌هاست که باعث می‌شود آن‌ها دائما به زندگی و کارهای دیگران توجه کنند و مدام فکر کنند اتفاقی در بیرون در حال روی دادن است و آن‌ها از آن جا مانده‌اند. فضای مجازی و دیدن زندگی دیگران به این اختلال بیش از پیش دامن زده است. در ادامه درباره راه‌های غلبه بر این مسئله حرف می‌زنیم.

برین براون، پژوهشگر و نویسنده سرشناس آمریکایی، می‌گوید: «هرگاه به دلیل جا ماندن از چیزی یا اتفاقی به درخواستی جواب مثبت می‌دهیم در واقع داریم به چیزی دیگر نه می‌گوییم. این چیز می‌تواند یک رویای بزرگ یا یک چرت کوتاه باشد. شهامت حرکت در مسیر خود و احترام به آن ما را محکم نگه می‌دارد و به سر منزل مقصود می‌رساند».

ترس از جا ماندن یا از قافله جا ماندن (Fear of missing out) یکی از بدترین عادات انسانی است. به این اختلال به اختصار FOMO هم می‌گویند. وقتی ما خود را درگیر و مشغول کارهایی که دیگران مشغول انجام آن‌اند می‌کنیم- جایی که آن‌ها سکونت دارند، کار می‌کنند یا معاشرت می‌کنند- ما در حال از دست دادن لحظه و ثانیه‌ای از عمر خود هستیم. هر لحظه‌ای که از دست می‌دهیم همان زمان‌های ارزشمند عمر ماست. در واقع FOMO یا ترس از قافله جا ماندن آن‌قدر در دنیای امروز شایع شده که اگر حواس‌مان نباشد به‌سرعت ما را هم درگیر خود می‌کند. اگر شما هم نشانه‌هایی از اختلال FOMO را در خود یا اطرافیان خود مشاهده می‌کنید، این مطلب را مطالعه کنید، ما در آن ۵ راه ساده برای جلوگیری و حل آن به شما نشان می‌دهیم.

۱- کاری را که عاشقش هستید انجام دهید.
FOMO زمانی به شما حمله می‌کند که شما در زندگییتان سر جای خود نباشید. اگر شما زندگی‌ای دارید که به آن عشق می‌ورزید و زمان خود را صرف انجام کارهایی می‌کنید که برای‌تان مهم است، دیگر به زندگی دیگران فکر نمی‌کنید و سبک زندگی و انتخاب‌های آن‌ها برای شما اهمیتی ندارد. زمانی را به فکر کردن به این موضوع و البته کمی مدیتیشن اختصاص دهید و در آن لحظات با خود روراست باشید و ببینید چه چیزهایی برای شما در زندگی مهم است؛ سپس روی آن‌ها تمرکز کنید.

۲- خیلی ماجراهای درون فضای مجازی را باور نکنید.

مقایسه با دیگران
بودا می‌گوید: «مقایسه دزد لذت است». اگر خود را با دیگران مقایسه کنیم همیشه چیزی برای غصه خوردن وجود دارد و این مسئله در دوران مدرن در فضای مجازی به اوج خود رسیده است. برای مثال اینستاگرام باعث شده تا ما واقعیت زندگی خود را با تجربیات قشنگ سفرهای دیگران، تعطیلات آخر هفته آن‌ها و مهمانی‌های‌شان مقایسه کنیم. کمی عمیق‌تر و دقیق‌تر به فضای مجازی نگاه کنید. هیچ‌کس سخت‌ترین و بدترین لحظات زندگی خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد و فضای مجازی پر است از بهترین و جذاب‌ترین لحظات زندگی آدم‌ها که احتمالا تمام زندگی آن‌ها نیست.
۳- به صدای درون خود گوش کنید.
خوب فکر کنید؛ اگر کاری را دوست دارید آن را انجام دهید. اگر حوصله ندارید و دل‌تان نمی‌خواهد به یک ملاقات یا مهمانی بروید خود را با فکر این‌که ممکن است چیزهایی را از دست دهید عذاب ندهید. شما کاری را انجام می‌دهید که دوست دارید، پس به ندای درونی خود گوش کنید.

۴- در زمان حال زندگی کنید.
فقط برای لحظه‌ای مکث کنید و نفس عمیقی بکشید. به اطراف خود توجه کنید، به صداهای داخل اتاق، این‌که الان چه احساسی دارید و به نورهای بیرون. گاهی ما در زندگی مکث نمی‌کنیم و از آرامش لحظه‌ای که در آن قرار داریم لذت نمی‌بریم. وقتی ما در لحظه و اکنون زندگی کنیم، دیگر در آینده پشیمان گذشته‌ای که اکنون است نخواهیم بود. زندگی در زمان حال به ما طراوات و صلح هدیه می‌کند.

۵- از این مشکل به‌عنوان نقطه شروع برای یک تغییر مثبت استفاده کنید.
وقتی ما به اختلال ترس از قافله جا ماندن دچار می‌شویم یعنی چیزی در زندگی ما وجود دارد که باید تغییر کند. از این مسئله به‌عنوان انگیزه‌ و سرمنشایی برای رسیدن به نقاط مثبت در زندگی خود استفاده کنید. رفتن به سفر، نوشتن یک مقاله، ادامه تحصیل یا انجام کاری که دوستش دارید می‌تواند نقطه شروع این تغییر مثبت باشد. شاید چیزی در زندگی شما از بین رفته که زمان آن رسیده تا آن را برطرف کنید.

وقتی بیش از اندازه غرق زندگی و کارهای دیگران می‌شوید، جریان فرصت‌ها، خلاقیت‌ها و معجزه‌ها در زندگی شما قطع می‌شود. از انرژی‌های درونی خود استفاده کنید تا تبدیل به باکیفیت‌ترین نسخه خود شوید. روی خود تمرکز کنید و به رشد شخصی خود اهمیت دهید.

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.