مجله آنلاین مگ باز
کاهش وزن

تمرینات بدنی تاثیر اندکی بر کاهش وزن دارد

در جهانی که همه ما کالری‌های مورد نیاز بدن‌مان را از فست‌فودها دریافت می‌کنیم تا غذاهای خانگی و بیش از آن‌که راه برویم پشت کامپیتورهای خود می‌نشینیم، وزن کم کردن تبدیل به هدف و بسیاری از ما در زندگی شده، به‌طوری که تقریبا نیمی از مردم آمریکا فشار روانی کم کردن وزن را روی خود تحمل می‌کنند. در این وضعیت مدام شعار «کم‌تر بخور، بیش‌تر ورزش کن» را می‌شنویم، اما نتایج مطالعات پژوهش‌گران نشان می‌دهد که تمرین بدنی و ورزش آن‌قدرها هم که در باور عمومی جا افتاده، در کاهش وزن موثر نیست.

کوین هال، پژوهش‌گر ارشد سازمان ملی سلامت آمریکا به سایت خبری فوکس گفته: «باید تصویری را که از تمرین بدنی در ذهن داریم تغییر دهیم. تمرین بدنی نمی‌تواند به‌خودی‌خود ابزاری برای کاهش وزن باشد؛ تمرین برای سلامتی خوب است و معمولا بهترین راه برای افزایش سلامت بدن است، اما نمی‌توان به آن به‌عنوان ابزاری برای کم کردن وزن نگاه کرد».

البته نباید فراموش کنیم که تمرین بدنی بهترین راه برای تضمین یک زندگی سالم و طولانی است، بنابراین تمرین باید همیشه در زندگی رومزه انسان حضور داشته باشد. اما دلیلی که نباید ما از تمرینات بدنی انتظار داشته باشیم که تاثیر مهمی در کاهش وزن و کم شدن دور کمرمان داشته باشد این حقیقت ساده است که تمرین بدنی تنها فعالیتی نیست که بدن‌ ما برای سوزاندن کالری از آن استفاده می‌کند.
بدن‌ ما به سه شیوه انرژی دریافتی از مواد غذایی را مصرف می‌کند: ۱) برای متابولیسم حین استراحت؛ یعنی انرژی مورد نیاز برای کارکردهای اساسی وقتی بدن در خواب است؛ ۲) هضم غذا؛ یعنی انرژی مورد نیاز برای فرایند هضم کردن غذاهای ورودی به بدن؛ ۳) فعالیت بدنی؛ یعنی انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم.

تمرین

این سه مکانیسم سوزاندن کالری با هم برابر نیستند. در واقع، متابولیسم حین استراحت، هر روز از اکثر کالری‌های بدن مراقبت می‌کند و برعکس فعالیت جسمانی، فرد کنترل زیادی روی این متابولیسم ندارد. به عبارت دیگر، با تمرین بدنی خیلی نمی‌توانید روی کالری‌های خود کنترل داشته باشید.

کریستف هابورسین به سایت خبری فوکس گفته: «گرچه ۱۰۰ درصد کالری ورودی در کنترل شماست، اما فقط ۳۰ درصد کالری‌ای که در بدن سوزانده می‌شود، تحت اختیار شماست».
همچنین نتایج پژوهشی که در اوایل سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که رژیم غذایی نسبت به تمرینات بدنی تاثیر بسیار بیشتری در کاهش وزن دارد. در این پژوهش که روی صدها نفر انجام گرفت، مشخص شد که فعالیت جسمانی تاثیر ضعیفی بر میزان سوختن کالری در بدن دارد و سخت‌تر شدن تمرینات بدنی به این معنی نیست که کالری بیش‌تری در بدن می‌سوزد.

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.