مجله آنلاین مگ باز

حقایقی در خصوص توسعه برنامه های کاربردی

شما نیز شاید عبارت «تجربه موبایل در بیشتر لحظات» را شنیده باشید و از آمار و ارقام مطلع باشید؛ شمار اشتراک‌های فعال پهن‌باند همراه در کشورهای توسعه‌یافته طی چند سال اخیر به بیش از ۴ برابر افزایش یافته است. در حال حاضر تعداد کاربران موبایل از تعداد کاربران دسکتاپ بیشتر است. کاربران ۶۰ درصد از زمانی را که به رسانه‌های دیجیتال اختصاص می‌دهند، در گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها سپری می‌کنند و حتی ۸۹ درصد از همین زمان هم به برنامه‌های کاربردی دستگاه‌های همراه و نه مرورگرهای وب تعلق می‌یابد. هیچ یک از این تحولات جدید نیستند، اما گرایش به دستگاه‌های همراه اخیراً به حد بحرانی نزدیک شده است.
این موضوع برای توسعه‌دهندگان هم مایه شور و اشتیاق و هم مایه دردسر است. تا همین سال گذشته، ایده «دستگاه‌های همراه در اولویت» هدفی برای آینده‌نگرها ولی رؤیایی برای آن‌هایی که فقط امروز را می‌بینند، بود. اما اکنون این ایده به یکی از الزامات قطعی برای آن دسته از برنامه‌های کاربردی تبدیل شده است که قرار است همه موانع را پشت سر بگذارند. در همین حال، هر روز کاربران بیشتری انتظار پیدا می‌کنند که از یک تجربه بی‌نقص و یکسان در انواع دستگاه‌ها بهره‌مند شوند.
چالش‌های عرصه موبایل در سطح توسعه نیز تغییر چندانی در طول سال گذشته نداشته‌اند. هیچ یک از دو پلت‌فرم غالب نتوانسته است از دیگری پیشی بگیرد. برنامه‌های کاربردی مختص دستگاه‌ها نیز هنوز نسبت به برنامه‌های کاربردی تحت وب بسیار کارامدتر هستند. دستگاه‌ها پیوسته قدرتمندتر می‌شوند؛ با این حال، اتصال‌پذیری هنوز یک مشکل جدی به حساب می‌آید و این ماجرا همچنان ادامه دارد.
اما مجموعه‌ ابزارهای توسعه موبایل در حال پیشرفت است. در دسامبر ۲۰۱۵، برنامه Android Studio 1.0 با استقبال و رضایت فراوان انتشار یافت؛ در حال حاضر نیز نسخه ۱٫۲ با پایداری عالی موجود است. میزان گرایش به Swift فوق‌العاده است و اپل نیز قول داده است که تا پایان سال ۲۰۱۶، آن را به صورت کدباز در آورد. استفاده از ابزارهای چند پلت‌فرمی نیز به سرعت در حال رشد است؛ نظرسنجی‌ها رشد ۲۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۵ در این بخش نشان می‌دهند.
به علاوه، وعده اینترنت اشیا (IoT)، موقعیت‌ها و فرصت‌هایی تازه برای تقریباً تمام برنامه‌های کاربردی مربوط به دستگاه‌های همراه به وجود می‌آورد. مثلاً این که ارسال چه نوتیفیکیشن‌هایی به دستگاه‌های مچ‌بند برای افراد جالب خواهد بود؟ نوتیفیکیشن‌های مربوط به خودرو یا مثلاً سیستم روشنایی خانه؟ چه زمانی باید به ایده «دستگاه‌های پوشیدنی در اولویت» روی آورد؛ آیا این کار باید درست همزمان با انتخاب و شروع اجرای طرح «دستگاه‌های همراه در اولویت» انجام شود؟
نمی‌توان به همه این پرسش‌ها پاسخ داد. بازار فناوری‌های موبایل و متعلقات آن برای این پاسخ به این سؤالات بیش از حد بزرگ است. اما می‌توان به میزان کافی اطلاعاتی درباره چشم‌انداز توسعه موبایل ارائه داد تا تصمیم‌گیری‌ها ساده‌تر شوند و برنامه‌نویسی با رویکرد «دستگاه‌های همراه در اولویت» آسان‌تر گردد. آخرین ویرایش از «راهنمای توسعه موبایل» شامل دیدگاه‌های توسعه‌دهندگان و کاربران و نمایی از زیرساخت‌ها می‌شود؛ فهرستی مناسب از پلت‌فرم‌ها و چارچوب‌ها به منظور تسهیل توسعه موبایل، با نیم‌نگاهی به نقاط دردسرساز برای توسعه‌دهندگان.

توسعه برنامه
کاربران ۶۰ درصد از زمانی را که به رسانه‌ها اختصاص می‌دهند،در گوشی‌ها به سر میبرند.

راهنمای توسعه موبایل
این راهنما به دو پرسش پاسخ می‌دهد: توسعه‌دهندگان چطور برنامه‌های کاربردی را برای دستگاه‌های همراه می‌سازند؟ توسعه‌دهندگان چطور می‌توانند با زحمت کمتر و نیز با کسب رضایت بیشتر مشتریان، برنامه‌های کاربردی بهتری را برای دستگاه‌های همراه بسازند؟
به منظور آگاهی از ابزارها و شگردهایی که توسعه‌دهندگان موبایل به کار می‌برند و نیز بخش‌های مشکل‌ساز در توسعه موبایل، طی مصاحبه با ۵۰۰ توسعه‌دهنده نتایج کلیدی زیر در بازه اطمینان ۹۵ درصد به دست آمد:
میزان استفاده از ابزارهای چندپلت‌فرمی نظیر Cordova یا PhoneGap و Xamarin به سرعت در حال افزایش است. در طول سال گذشته، این میزان با ۱۰ درصد افزایش، از ۴۱ درصد به ۵۱ درصد از پرسش‌شوندگان رسیده است.
علیرغم رشد استفاده از ابزارهای توسعه چندپلت‌فرمی، هنوز چندپارگی بزرگ‌ترین مشکل توسعه‌دهندگان موبایل است. در این بررسی، دو مشکل اول پرسش‌شوندگان در طول توسعه موبایل، تست روی سخت‌افزارهای مختلف و اندازه‌های گوناگون صفحه و نیز ساخت برنامه‌های کاربردی مختص دستگاه برای پلت‌فرم‌های متعدد بود؛ اولی با ۵۶ درصد و دومی با ۵۲ درصد.
هر روز سازمان‌های بیشتری به ساخت برنامه‌های کاربردی برای دستگاه‌های همراه به صورت داخل‌سازمانی روی می‌آورند. ۷۰ درصد از پرسش‌شوندگان برای سازمان‌هایی کار می‌کردند که برنامه‌های کاربردی یا وب‌سایت‌هایی ویژه دستگاه‌های همراه می‌ساختند.

توصیه‌هایی برای توسعه‌دهندگان
به منظور پی بردن به رمز ساخت برنامه‌های کاربردی با زحمت کمتر و نتیجه بهتر، با طیف وسیعی از توسعه‌دهندگان موبایل و همچنین صاحبان محصولات و مهندسانی که راهکارهایی برای ساده‌سازی توسعه موبایل فراهم می‌کنند، مصاحبه شد. در این راهنمای توسعه موبایل، توصیه‌های هر دو گروه در موارد زیر ذکر شده است:
۱-رابطه میان رضایت کاربران نهایی و نقاط مشکل‌ساز در طول توسعه موبایل
۲-مزایا و معایب توسعه و به‌کارگیری برنامه‌های کاربردی مختص دستگاه، برنامه‌های کاربردی تحت وب و نیز برنامه‌های کاربردی ترکیبی برای دستگاه‌های همراه
۳-همگرایی دستگاه‌های همراه و اینترنت اشیا
۴-تأثیر مدل بَک‌اِند موبایل به عنوان سرویس (MBaaS) روی توسعه برنامه‌های کاربردی برای دستگاه‌های همراه

یافته‌های کلیدی این مطالعه
شمار بیشتر توسعه‌دهندگان تفننی و توسعه‌دهندگان سازمانی نسبت به توسعه‌دهندگان مستقل
بخش اعظم و غیرقابل انتظاری از پرسش‌شوندگان در سازمان‌هایی کار می‌کنند که برای دستگاه‌های همراه، برنامه‌های کاربردی می‌سازند؛ این میزان در سال ۲۰۱۶ تقریباً ۷۰ درصد است، ولی در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۱ درصد بوده است. ۶۹ درصد از پرسش‌شوندگان نیز در توسعه موبایل در سازمان خود شرکت کرده‌اند؛ این میزان در سال ۲۰۱۵، حدود ۴۸ بوده است. در این میان، مدل توسعه مستقل حتی به اندازه توسعه تفننی نیز از محبوبیت برخوردار نیست؛ ۳۵ درصد از پرسش‌شوندگان به صورت مستقل به توسعه برنامه‌های کاربردی می‌پردازند، اما این میزان در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۷ بوده است. شمار توسعه‌دهندگان تفننی نیز نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش داشته است و به میزان ۴۲ درصد رسیده است؛ این مقدار در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۶ بوده است. ۱۹ درصد از پرسش‌شوندگان نیز انتظار رسیدن به سود سرمایه‌گذاری برای برنامه‌های کاربردی خود را ندارند؛ این مقدار در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ بوده است.
اندروید، محبوب‌تر از iOS، افزایش توسعه برنامه‌های کاربردی مختص دستگاه
اندروید همچنان محبوب‌ترین پلت‌فرم برای سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان انفرادی است. ۸۷ درصد از پرسش‌شوندگان اذعان داشتند که هدف آن‌ها پلت‌فرم اندروید است. iOS نیز در حال نزدیک شدن در رقابت است؛ ۷۷ درصد از پرسش‌شوندگان بیان می‌کنند که هدف آن‌ها iOS است و این در حالی است که این اختلاف در سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۴ بوده است. به طور جالبی به نظر می‌رسد که توسعه برنامه‌های کاربردی شاهد کاهش اندکی بوده است؛ ۵۰ درصد از پرسش‌شوندگان اعلام کردند که توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی تحت وب یا ترکیبی هستند؛ این آمار در سال ۲۰۱۵، حدود ۵۶ درصد بوده است. ویندوز فون نیز با فاصله در جایگاه سوم قرار دارد و هدف تنها ۲۴ درصد از پرسش‌شوندگان به شمار می‌رود.
افزایش کارامدی توسعه‌دهندگان انفرادی
زمان مورد نیاز برای توسعه یک برنامه کاربردی به عوامل متعددی وابسته است؛ اما دانستن زمانی که عموماً برای سازمان‌ها و افراد طول می‌کشد تا برنامه‌های کاربردی را بسازند، برای کشف نظرات صنعت درباره مدت زمان لازم برای کامل کردن پروژه یا میزان بزرگی پروژه مفید است. سه پاسخ اول برای سازمان‌ها عبارتند از: ۱۲ هفته با حدود ۱۵ درصد، ۸ هفته با حدود ۱۲ درصد و ۴ هفته با حدود ۱۲ درصد پاسخ‌ها. این آمار دقیقاً مشابه آمار سال ۲۰۱۵ است. این موضوع احتمالاً بیانگر یکنواختی در چرخه زمانی برنامه‌های کاربردی درون سازمان‌ها است. برای افرادی که به صورت مستقل کار می‌کنند، جداول زمانی بیشتر به سمت ۸ هفته با ۱۵ درصد، ۴ هفته با ۱۳ درصد و ۶ هفته با ۱۱ درصد پاسخ‌ها نزدیک است که بسیار به آمار مربوط به سازمان‌ها شبیه است. این جداول زمانی از نتایج سال ۲۰۱۵ کوتاه‌تر هستند که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی، نظیر کدها زیادی که از گذشته در دسترس هستند، تعداد بیشتر رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) و افزایش دانش توسعه‌دهندگان باشد.
استفاده از ابزارهای چندپلت‌فرمی توسط تقریباً نیمی از توسعه‌دهندگان موبایل
۵۱ درصد از پرسش‌شوندگان اعلام کرده‌اند که آن‌ها یا سازمانشان از ابزارهای چندپلت‌فرمی نظیر Apache Cordova و PhoneGap استفاده می‌کنند؛ این آمار در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۱ درصد بوده است. این‌ها محبوب‌ترین نوع از ابزارهای توسعه موبایل هستند و مدل‌های زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) و پلت‌فرم به عنوان سرویس (PaaS) نیز به عنوان دومین ابزار کاربردی مهم و اساسی برای توسعه شناخته شدند که کاربری آن‌ها در حدود ۲۹ درصد است؛ این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰ درصد بود. در میان زبان‌های برنامه‌نویسی، جاوا در گروه توسعه‌دهندگان با ۷۴ آرا بسیار محبوب است و حتی از HTML یا CSS یا جاوااسکریپت با ۷۰ درصد نیز فراتر می‌رود. Objective-C برای iOS با ۵۱ درصد در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد. این‌ها در حالی است که روند به‌کارگیری زبان Swift به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر به میزان ۲۲ درصد است. زبان #C که زبان ویندوز فون است، نیز با ۲۵ درصد در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد.
اتکای توسعه‌دهندگان به دریافت کمیسیون برای برنامه‌های کاربردی به عنوان منبع درآمد
به اعتقاد پرسش‌شوندگان دریافت حق کمیسیون برای برنامه‌های کاربردی با ۴۱ درصد همچنان روش اول کسب درآمد توسعه‌دهندگان است. فروش برنامه‌های کاربردی با ۲۶ درصد دومین روشی است که توسعه‌دهندگان برای کسب درآمد اتخاذ می‌کنند. بازاریابی و آگاهی از برند با ۲۳ درصد و دریافت سود از محتواها و مطالب آنلاین نیز با ۲۰ درصد، روش‌های دیگر کسب درآمد. ۱۹ درصد از پرسش‌شوندگان نیز توضیح دادند که آن‌ها از طریق خریدهای درون‌ برنامه‌‌های کاربردی به سود سرمایه‌گذاری خود می‌رسند. متأسفانه، ۲۷ درصد از پرسش‌شوندگان بیان کردند که هیچ انتظاری ندارند که بتوانند از سرمایه‌گذاری‌ خود سودی به دست آورند.

منبع:nashrafa.ir

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.